måndag 10 augusti 2009

Vår härliga sommarsjö


Här är Galtasjön. Igår morse var vi där, tog med oss frukosten och började dagen med ett skönt dopp. Jag vet inte vad det beror på, men somliga sjöar är liksom mer av allting än andra. I Galtasjön är vattnet alldeles svart, fast klart ändå på något sätt. Och så är det så lent - precis som sammet - fast jag vet ju inte ändå förstås ; bada i sammet? Men jag vet inget ord som passar bättre för att förklara hur det är. Ofta är det tyst förutom lite fåglar som kvittrar åtminstone på försommaren. Varje gång man är där så undrar man hur länge till i år som man ska förunnas att njuta av denna sköna upplevelse. Tänk om man kunde fånga in de där stunderna i en liten ask och ta fram dem den 21 november eller nåt sånt. Det skulle vara nåt!
Nu verkar det vara slut med badandet för den här gången, för vädergubbarna börjar tala om regnskurar. Kanske ändå att sommarvärmen kommer tillbaka åtminstone en vända till innan det är slut för den här gången.
I morgon drar jag iallafall till Varberg och hoppas få bada i havet också, för det har jag inte gjort förut i år. Då kan jag njuta lite extra med tanke på att lärarna börjar jobba då. Men jag slipper!! HAHA!!! Det får man inte glömma!!

5 kommentarer:

Fru Decibel sa...

Se upp för maneterna....dem slipper vi sjöbadare.

Anonym sa...

Galtasjön är alltid galtasjön! Liksom utan konkurrens från andra sjöar. Men det ska bli skönt med havet också. Vi ses imorgon lilla mamma!

Långa Skuggan sa...

Maneter i Galtasjön!
Välkommen att kolla!!

Skogsviola sa...

Jag som har daglig tillgång till en svart skogssjö med sammetslent vatten, vet precis vad du menar. Och man sparar in på kroppslotioner och annan smörja för huden blir så mjuk och fin efter att doppat sig i detta vatten. Kan dessutom tala om att inte ens i Varberg hittade vi maneter, när vi badade vid Getterön i torsdags!

Tobbe sa...

Galtasjön! Det är även min sjö. Det är många dagar som jag har varit där med min farfar från Haratången. Världens bästa sjö!