söndag 8 mars 2009

Könsroller

Jaha, så sitter jag då här med mitt sticke på Kvinnodagen och funderar över könsroller. Stickning - ett begrepp som inte står särskilt högt i rang i vår patriarkala värld. Stickning är för gamla tanter för att dom ska ha nåt att sysselsätta sig med medan karlarna utför alla sina stordåd och genomför en massa projekt! Nu vet ju jag att det finns stickande karlar här och där i världen. Men då!! Då är det genast Kooonstverk som produceras. Jajamensan.
Tänk hur många lagade strumpor och stickade mössor och varma goa tröjor som mänskligheten har begåvats med tack vare flitiga kvinnofingrar!
Men det finns faktiskt en karl som jag känner som vågar bryta könsmönstren när det gäller stickning, och det är min svärson. Han kan bara sticka rätstickning, men med tungan rätt i mun och stor koncentration har han nu faktiskt stickat färdigt en hel massa rutor som ska sys ihop till en filt som blivande babyn ska ha. Och tänk att jag är så stolt över honom. Inte så mycket för att han kan sticka, utan för att han har modet att gå sin väg och vara med att bryta könsmönster. Heja Anders! Jag ser fram emot den dagen när ungen är ute och ligger på din fina gråa filt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det var duktigt gjort. Men inte är han så ensam inte. I Halland var det ofta gubbarna som stickade förr i världen, Bingestickningen. Tror till och med gubbarna i Mark brukade sticka eftersom kvinnorna hade andra viktiga saker för sig.
Lars Lönnroth stickar offentligt och titta på
det här

Anonym sa...

Jag bryter också könsrollerna och vägrar ägna mig åt stickning! Jag har faktiskt stordåd att utföra och projekt att genomföra! :-P

Anonym sa...

Ett "mot" skulle in där också.

Skogsviola sa...

Jag sprang på en gammal skolkamrat på stan härom dagen. Han har haft det lite jobbigt och behövt någon slags terapi. "Men", sa han, "när dom föreslog att jag skulle börja sticka så sa jag att där går gränsen". Det är ungefär som maken reagerade inför dramaten. Men man kan övervinna det mesta och som väl är, har ju våra söner och svärsöner inte samma prestige ifråga om manlighet. Dom kanske inser att det är manligt - kvinnligt - mänskligt att våga anta utmaningar på alla möjliga områden.
Ps Förresten drog maken dramaten hela vägen hem från Coop nu i veckan!

Mattias Linder sa...

Har inget emot människor som stickar vare sig män eller kvinnor men gör det inte själv eftersom jag tycker det är tråkigt. Om detta beror på invanda könsmönster har jag dock inte en aning.