måndag 25 augusti 2008

pensionärslivet är inte dumt

Listor är trevligt att göra. Man kan göra listor om allt möjligt. Nu tänkte jag göra en lista över allting som är bra med att vara pensionär:

* Man bestämmer själv när man vill stiga upp på morgonen
* Om man inte vill behöver man inte stiga upp över huvud taget. Fast det vill man för det mesta.
* Man får läsa precis vad man vill.
* Man behöver inte ens läsa någonting om man inte vill.
* Man behöver inte ägna sig åt Elevens Val
* Man kan plocka svamp på förmiddagarna
* Man kan dricka vin precis när man själv vill
* Man kan sitta uppe hur länge som helst på kvällarna och titta på bra eller dåliga filmer
* Man kan åka på semesterresor under lågsäsong och få det lite billigare. Vilket älsklingsgubben
och jag ska göra PÅ LÖRDAG!!

Dåliga saker då? Ja det är väl uppenbart vad det kan vara så det är väl onödigt att tjata om.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Inte uppenbart för mig i alla fall.

/Lina

Anonym sa...

Om inte mor din vill tala om det så kan jag nämna att förutom dåliga knän och lite annat så är det pengarna! Å mer skatt än andra får vi betala!! Det ändrar väl Lina på när hon kommer till makten!
/Vendla

Anonym sa...

Snick snack.Så här är det:

(*Man bestämmer själv när man vill stiga upp på morgonen)

Ytterligare ett val man måste göra...

(* Om man inte vill behöver man inte stiga upp över huvud taget.)

Nä, just det, vem bryr sig?

Fast det vill man för det mesta.

(* Man får läsa precis vad man vill.)

Om man hittar läsglasögonen ja.

(* Man behöver inte ens läsa någonting om man inte vill.)

Nä, man kan snabba på demensprocessen på många sätt

(* Man behöver inte ägna sig åt Elevens Val)

Nä, man har fullt sjå med sina egna val av Ppm-fonder.

(* Man kan plocka svamp på förmiddagarna)

Ja, om man nu har hittat glasögonen och bilnycklarna; har en gps och om kantarellerna sitter i brösthöjd.

(* Man kan dricka vin precis när man själv vill)

Nej, det kan man inte alls.Frukostvinet kan lätt bli en ovana. Då kan man inte hitta glasögonen och bilnycklarna och det kan ske andra sorters olyckor.

(* Man kan sitta uppe hur länge som helst på kvällarna och titta på bra eller dåliga filmer)

Nej, det kan man inte alls. Då har man hunnit somna flera gånger om i soffan och snarkat lite också.

(* Man kan åka på semesterresor under lågsäsong och få det lite billigare.)

Vad är det för fel på Strömmahôlja nu då? Det duger åt oss.

Långa Skuggan sa...

Oj oj! Så många spännande kommentarer till min lilla enkla lista! Som dessutom skulle innehållit en sak till: Man kan sitta på toa hur länge som helst på morgonen.
I alla fall till Lina vill jag säga vad jag menar som självklart: Jag citerar Astrid Lindgren och säger bara: döden döden.
Annars har Vendla rätt både när det gäller knäna och skatten. men man kan köpa ett knäskydd. Det har jag gjort. Fru decibels kommentarer ska jag noga analysera innan jag säger nåt om det.

Långa Skuggan sa...

Kära fru Decibel1 Det är en ATTITYDFRÅGA! (Modernt ord).
Citat ur filmen Life of Brian: Always look att the bright side of life!

Anonym sa...

Jag är inte pensionär, men jag kan allt det där ändå!

Anonym sa...

Vilken konstig adress jag fick då. Jag bor inte alls på google.

Anonym sa...

Ett annat citat ur Life of Brian: "Always mock with your bright friends in life".
Det är min attityd.