tisdag 16 september 2008

Min fina svarta cykel

Jag har en ny fin cykel. Den är svart och jag köpte den för jag tänkte att nu när jag är ledig så får jag inte försoffa mig. Det gäller att hålla sig i form, och med tanke på skraltiga knän så tänkte jag att cykling nog är nåt bra. Det stärker musklerna och flåset men gör inte så ont i knäna som när man går. Springa- glöm det. Det är efteråt med det.
I alla fall, jag hade inte cyklat på flera år, och mina minnen av detta ädla transportmedel var ju att man liksom förflyttade sig av sig själv. Man bara trampade på, inget ansträngande alls, och så kom det ju nerförsbackar med jämna mellanrum som man fick bra fart i, och då fladdrade håret i vinden. Därför blev jag lite konfunderad när det inte alls gick av sig själv! Tvärtom! det tog emot förskräckligt och det verkade som om jag alltid hade motvind. Och alla små och stora uppförsbackar! Inte hade jag märkt dom när jag satt i bilen och körde. Små lutningar här och där gjorde livet surt för mig.Vindsuset i håret var ju kört från början, för jag hade varit så ordentlig att jag hade köpt en cykelhjälm också. Först tänkte jag att det var en ovanligt trög och besvärlig cykel jag hade fått tag i, men sen var jag tvungen att vara lite realist och inse att det kanske berodde på cyklisten att allt inte gick av sig själv.
Nåväl, nu har jag bitit i det sura äpplet, tryckt på en annan tankeknapp och bestämt mig för att det är kanon att cykla med tröga cyklar och i uppförsbackar, för då får jag ju mycket bättre kondis och kanske till och med kan gå ner i vikt lite grann.Man vet ju aldrig.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kan inte annat än att glädjas med dig moster. Äntligen har du kommit till insikt och upptäckt meningen med livet,att plåga sig själv på en cykel. Skämt åsido, cykling är den mest skonsamma motionsformen av alla bara man håller sig kvar på cykeln. Knäna blir bara starkare utan slitage, vilket är bra för oss i släkten som lider av dåliga sådana och vi är ju några stycken. Dessutom blir man berest, gör en god insats för miljön och fartvinden känner man i ansiktet också, inte bara i håret.
Cykel-Daniel(fler uppförsbackar till folket)

Anonym sa...

Kör hårt mamma! Snart kanske vi får se några av de omtalade akrobatkonsterna också...

Kram
/ Lina

Anonym sa...

Has det möjligen köpts en cykel utan växlar?

Anonym sa...

Min cykel var också jättejobbig att ta sig fram på. Då kom jag på att man kunde pumpa däcken. Men det kanske du redan har kommit på.

Långa Skuggan sa...

Cykel-Daniel! Tack för din uppmuntran! Jag vet att jag talar med ett proffs!
Lina: Om jag ska göra akrobatkonster måste jag ha nån med mig, för man kan inte stå på ett ben på pakethållaren och vifta med armarna och samtidigt trampa och styra. Det var så vi gjorde Marianne och jag. Men du kanske ställer upp?
Jodå, fru Decibel det finns tre växlar, men bara tvåan och trean funkar. Det kanske går att ordna. Och jag funderade faktiskt också på sist jag körde, om det möjligen skulle få plats lite mer luft i däcken. Ska kolla det. Tack för alla råd och tips!