söndag 28 oktober 2012


Här är Lennart. Han är en liten mullvad, tror jag. Lennart har minsann ordning på sig. Han kan göra jättemånga saker. Men allt han gör måste han ha skrivit upp på sin lista. Varje dag gör han en ny lista över vad han ska göra. Det är så bra, han får gjort allt han hade tänkt sig och han behöver inte oroas av en massa onödiga överraskningar. Ända tills han träffar Albert, som har flyttat in i lägenheten bredvid Lennart. Lennarts lista denna dagen består av två saker: 1. Vattna blommorna.2. Ta en promenad. På vägen ut stöter han på Albert. "Hej, jag heter Albert"! säger nya grannen. Nu blir det besvärligt för Lennart. Han skulle ju gärna vilja säga"hej jag heter Lennart", men det kan han ju inte för det står inte på hans lista...

Ungefär så börjar boken om Lennart och hans listor. Nu ska ju inte jag avslöja för eventuella bloggläsare hur det går i fortsättningen, men så mycket kan jag ju säga som att Albert minsann inte skriver några listor utan hittar på en massa spännande äventyr och låter liksom bara livet komma. Kanske han kan lära Lennart att våga spränga lite gränser och gå utanför det som går att kontrollera? Jag säger bara: Läs boken så får du se!
Själv är jag nog lite listmänniska när jag tänker efter. Kanske du också? Borde man kanske släppa kontrollen lite oftare?

En gränssprängarsak - vilket häftigt ord förresten, måste smaka på det en gång till! - Gränssprängarsak mmm...
I alla fall, en gränssprängarsak kan faktiskt vara att göra nåt helt ovanligt nästa gång man kommer till bibblan - strunta i deckarhyllan eller finkulturhyllan och ta en sväng till barnböckerna. Jag lovar att där finns det mycket livsvisdom att hämta. Och roligheter och sorgligheter och allt vad en människa behöver. En riktigt bra barnbok är egentligen inte bara en barnbok utan en människobok. Oh, så många människoböcker det finns i bilderbokshyllorna! Om du nu är en listmänniska så kanske du skulle kunna tänka dig att lägga till en sak på nästa lista: Låna en bilderbok på biblioteket! Lycka till! Börja gärna med "Lennarts listor" av Barbaa Bottner och gerald Kruglik. Illustrationerna står Olof Landström för.

2 kommentarer:

Skogsviola sa...

Jag uppskattar mycket att du kommit igång med din blogg igen. Barnböcker är kanske lite underskattat av oss vuxna, men det är nog lättare att gå i barndom när man börjar bli gammal! Tack för boktipset!

Långa Skuggan sa...

Det kommer fler, jag lovar!