måndag 17 november 2008

Äntligen är man med igen!




























Det tog lite tid, Telia! Det kan man inte säga annat! Men nu är jag äntligen inne i bloggvärlden igen. Aldrig trodde jag att man så fort skulle bli bloggtillvand.



Så nu när jag har läst alla mina bloggkompisars inlägg - det tog lite tid - och kommenterat lite här och där, så är det väl dags att visa sig för världen igen.

Nu har vi flyttat färdigt. I alla fall nästan. Det är jättekonstigt, vi tyckte ju att vi hade fått det så himla bra på Kyrkogatan, man kunde inte ha det bättre och trivas mer än vi. Så kommer vi hit till Fredensborgsgatan( bara smaka på gatunamnet - Fredens Borg - fint va?) och upptäcker att detta boende är ännu bättre! Så här känns det: Nu har vi kommit hem.
När vi flyttade från vårt kära Hjortedal, så kände vi alls ingen saknad eller längtan tillbaka. Men nu, när vi har kommit hit till vårt nya hem så upptäcker vi en massa likheter med Hjortedal, och det känns alldeles utmärkt: Ett stort maffigt kök som man kan dansa hambo i ifall man vill och inte har ont i knät. Ett sovrum som är nästan likadant som det på Hjortedal. Och utanför köksfönstret matar vi småfåglarna precis som på Hjortedalstiden. En behaglig känsla lägger sig tillrätta i magtrakten.


Jag kan konstaterar också att en massa intressanta inlägg har kommit till medan jag har varit ute i kylan. Jag får ta och hantera detta lite undan för undan. Men syrrans dassinlägg bara älskar jag! Om jag nu hade kunnat länka rätt in i texten som jag ser att andra gör så skulle jag ha gjort det. Någon får lära mig vid tillfälle. Och så kan jag berätta att när våren kommer så ska jag måla dasset på Stenbäcken och göra fint. Sittbänken ska vi också byta så att man slipper få stickor i rumpan mer. Och hålen ska göras lagom stora. Men aldrig aldrig att vi ska ha färre än två hål på dass! Man måste kunna kompiskissa.


Nu ska jag visa hur fint vi har det i vårt nya hem:

Jaha, nu blev det inte som jag hade tänkt mig: Meningen var att alla foton skulle kommit här nedanför texten. Ack nej, inte vet jag varför det inte blev som jag ville. Men ok, ni har i alla fall fått se vårt stora fina kök, vår rymliga hall, vårt trevliga vardagsrum(Om någon undrar varför det hänger ett tygskynke på väggen så beror det på ett hål i där som behövde täckas. Jag tycker att det blev fint!) och framför allt det som jag så länge har velat ha: Vårt mysiga härliga bibliotek. Syrran och hennes gubbe dom har bott på många ställen och nästan överallt där dom har bott har dom intrett ett rum till bibliotek. Der har alltid varit det trivsammaste rummet. Det är nåt med böcker som gör det ombonat på något sätt. Nåväl, vi har aldrig haft möjlighet att möblera så förrän nu. Men nu äntligen så blev det av. Där står också datorn, så jag sitter där just nu och det är mycket behagligt. Oj oj oj. Det blev en för lång blogg, men det var väl ett uppdämt behov som behövde tillfredsställas kan jag tro.














5 kommentarer:

Skogsviola sa...

Så härligt att ni har "flöttat hem"! Det verkar vara fullt av mysfaktorer, en av de viktigaste i mitt tycke är fågelmatning! Något mer rogivande än att sitta och glo på de små liven kan manknappast finna. Det ska väl vara bastubad i så fall, men det har ni ju på Stenbäcken. Gubben och jag ser fram emot att få komma och beundra härligheten!

Mattias Linder sa...

Välkommen tillbaka säger en som skiter på toalett med golvvärme och inte vet ett skvatt om ornitologi.

Åsa sa...

Hej och tack för kaffet!

Idag var det extra kul att träffa dig och din Claes. Jättefin lägenhet och mycket trivsam även om jag nu var så glad att träffa er och Lotta idag så jag tittade nog aldrig runt så noga, jag tar det nästa gång;)
Visst är det skoj i bloggvärlden!! Jag bloggade från USA men har inte gjort det på länge nu. Borde nog börja på det igen. Lätt vanebildande eller hur?

Psst/ om du vill länka till nåt så markerar du det bara och klickar på länksymbolen i raden ovanför textfältet. (den som ser ut som en jordglob med en länk på)sen får du fylla i adressen bara. Lätt som en plätt. Lycka till!

Kram på er Åsa och Siri

Långa Skuggan sa...

Till velourmannen: Ha! Du kan slå två flugor i en smäll för att öka på livskvaliten: Sätt dig på dass, öppna dörren ut till granar och tallar, dingla lite lagom med benen och kolla in talgoxe, blåmes och kanske en liten gärdsmyg under tiden. Sen kan du sjunga en liten trudelutt för dig själv och livet kan inte bli mer fullkomligt!
Till Tallheden: Det var så roligt att du kom! och tack för tipset om länken. Ska försöka mig på det nästa gång det blir aktuellt.

Mattias Linder sa...

Jag förstår. Nästa projekt blir alltså att bygga utedass på tomten. Jag blir nog först i kvarteret.