torsdag 20 november 2008

I går var jag på Örbygården och sjöng med vår näktergalskör. Det blev så himla fint när vi sjöng "du är det finaste jag vet"! Och då, när man liksom hör att allt stämmer och det blir nästan som en liten änglakör - nåja - , då infinner sig nåt som liknar lycka, tror jag. Det behöver inte vara hela låten som går bra, det räcker om det stämmer en liten stund innan det blir pannkaka, då känns det härligt!
Jag tror på det där att man blir frisk av att sjunga i kör. Vad kan det bero på? Kanske att man åtstadkommer något tillsammans med andra?
Jag tror i alla fall inte att det spelar någon roll på vilken nivå en kör ligger. Det har med annat att göra. Nåra hormoner nånstans eller så. Fast jag förstår ju att Åsnemammans lyckorysningar, om hon får några , och det tror jag nog att hon får ibland, inte kommer sig av samma saker som näktergalarnas. Vi spelar ju liksom inte i samma division. Men själva grejen, den är densamma ändå tror jag.
I går kväll, när vi hade yvts färdigt över Du är det finaste jag vet, så gav vi oss på "Flickor bak i bilen." Vänta bara!! Den kommer också att bli bra! Då ska vi showa också lite och greja med tutor och sånt.

5 kommentarer:

lugnåfin sa...

Ska bli kul att se er fara runt med tutor. Skoja bara kul att det låter fint. Undrar om hela släkten ska skriva om musik i dagarna, det verkar lite så.
Kram

Anonym sa...

Jag kan vara med om jag får tuta solo!

Anonym sa...

Jag har hört att katter blir friskare av vibrationerna när de spinner. Kanske är det nåt liknande med sång för människor?

Långa Skuggan sa...

Lugnofin: det är synd om dig för du har aldrig fått höra näktergalarna. Nästa gång vi sjunger för folk så får du komma.
Fru Decibel: Säger inte samma sak till dig. Men tuta solo - Tja, jag får tänka på saken. Kanske lite då.
Åsna:Det ligger nåt i vad du säger. Förresten så vet inte jag hur en krumhorn ser ut. Upplys mig gärna.

Anonym sa...

Så här ser de ut: http://www.courtlymusicunlimited.com/HistoricWinds/Crumhorn-1.jpg