tisdag 21 oktober 2008

Toffelhjältar är hjältar

Jaha, så har jag lite funderingar igen över ett ord, som jag hörde för inte så längesedan. Det var en ung, vacker, klok och kärleksfull man som kallades "toffelhjälte". Lite lagom råa skratt följde efter konstaterandet att han minsann var en sådan. Då vill jag ge denne yngling lite upprättelse. Vad mig anbelangar så ska ordet "toffel" bort i detta fall. Han är en hjälte och ingenting annat. Han har nämligen fattat att han har en kvinna som är klok och ofta har rätt och som man ska lyssna på ibland för att livet ska bli bra.
Har någon hört talas om uttrycket "toffelhjältinna"? Jag bara frågar. Nej, det är ju som det ska vara att "karln är herre i sitt eget hus"? - "Kvinna i sitt eget hus"? Har ni hört talas om det? Nej, det är de här gamla idiotiska uttrycken som måste bort ur vårt språk innan tjejer och killar kan leva på lika villkor.

För övrigt har jag sett en ultraljudsbild på det nyaste barnbarnet. Fint!!!!!

4 kommentarer:

Skogsviola sa...

Trots vår kamp i alla år för jämställdheten har vi fortfarande inte tillräckligt med HJÄLTAR i den bemärkelse du menar. Vi får fortsätta att knyta nävarna!

Sara sa...

Gudrun! Jag hejar på dig!

Pravda daily sa...

Du har en massa ungar som betraktar dig som hjältinna. Utan toffel framför.

Den här kommentaren låter juh något intern mellan dig och mig, fast ditt inlägg var rätt internt också.

Anonym sa...

Bra skrivet om ett gammalt uttjänat ord. Idag när vi kommit ganska långt vad gäller könsjämlikhet kan vi skrota ordet.
DOCK, vet jag både ett och två exempel på att företeelsen ordet syftar till fortfarande existerar.

HA DET GOTT säger vännen Socrate