onsdag 23 september 2009

Hur tänker dom??

Nu känner jag att det är dags för Långa Skuggan att ryta till lite. Det var längesen sist. Och de som ska få min skopa är Reinfeldt och hans anhang!!

Det sägs att människorna i ett land har den regering de förtjänar. I så fall är det illa ställt med svenskarna!
Jag hade för mig att en korp är svart och en svan är vit, även om någon envetet och med frenesi skulle hävda motsatsen. Det spelar ingen roll hur många gånger det sägs, sanning är sanning ändå. Propaganda kan inte ändra på det.
Ändå är det precis såna manövrar Borg och Reinfeldh försöker sig på. De hävdar bestämt att det blir mindre arbetslöshet om de som har arbete får mindre skatt så att de arbetslösa tydligt ska känna skillnaden. Men hallå!! Om mina tidigare jobbarkompisar får mer att leva på så går väl inte dom ut och skapar en massa jobb åt de stackare som jag också var arbetskamrat med tidigare, men som har fått gå för att kommunens pengar inte räcker. Och min cancersjuka kompis! Skulle hon bli friskare för att hon får det jobbigare att leva? Vad är det här? Kan det vara så illa att regeringen cyniskt räknar med att människorna i det här landet är så egoistiska så att de struntar i alla andra bara de själva får det bra. För trots allt finns det ju fler som har jobb än som inte har, och fler friska än sjuka, och det skulle kanske räcka med deras röster för att vinna nästa val. Men ser du lille Reinfeldt, då tror jag att du räknar fel. Jag tror på människan jag. Och på att folk bryr sig om varandra.
Jaha, så var det pensionärerna också. Jobbavdraget gäller ju inte oss heller. Helst skulle vi väl jobba tills vi var 8o så blir det ju inte tal om att betala nån pension några längre tider.
Fy skäms regeringen! Nästa år ska vi minsann rösta bort er!
Uhg! Långa Skuggan har talat!

7 kommentarer:

Fru Decibel sa...

Ja, jag tror faktiskt att det är så, att fler människor struntar i hur andra får det bara de själva får det bra, än de som inte gör det. Solidaritet och lojalitet är okända begrepp numera för stora grupper.
Jag hoppas jag har fel, men jag tror att vi får dras med Reinfeldt.

Långa Skuggan sa...

Hemska tanke!!

Anonym sa...

Jag håller med dig mamma! De flesta vill nog att alla ska ha det hyfsat bra. Det är så lätt att glömma att mitt välstånd hänger ihop med andras bara. Det är problemet tror jag. Och Reinfeldt gör ju allt han kan för att det ska förbli så.

Kramen
/ Lina

Åsna sa...

Jag ska rösta på den som ser ut att kantarellerna fördelas rättvist. ;)

Åsna sa...

Ser ut? Ser till menar jag ju. Sömnig.

Långa Skuggan sa...

Åsna: HAHA! Kantareller giltas inte. Då får man vara girig och egoistisk. Gäller bara kantareller!!!

Skogsviola sa...

Naturligtvis ska vi rösta bort dom! Det finns hur många exempel som helst på regeringens oärlighet. T.ex. säger dom att studiemedel för studenter skall höjas och ger sken av att man anslår pengar till detta. Men pyttsan! Dom som får betala för detta är dom som nu betalar av sina studiemedel. Avbetalningarna på dessa skall höjas i motsvarande grad som man höjer för de som studerar för närvarande. Jag skulle mycket hellre betala skatt som går till fattiga studenter än till att sänka skatten för högavlönade.